Substantial structural changes have recently taken place in the Dutch social work terrain. Now the local governments have autonomous responsibility for the self-sufficiency and social inclusion of the elderly and the disabled people. This ´transformation´ requires remodelling social services and hence investigation of its effects: practice-oriented research. Due to the binary character of the Dutch higher education system this kind of research almost exclusively takes place at universities of applied sciences whose research tradition only goes about a decade back. In order to preserve the values of the Dutch care system, that always sought to protect the vulnerable citizens, it is important that the practice-oriented research into the social domain is well-executed and that its results are directly translated in the curricula of the professional education. This calls for a targeted impulse to expanse the research activities at the universities of applied sciences, a closer cooperation with the research universities and direct connections with (local) care providers.
Die soziale Arbeit in den Niederlanden hat in den letzten Jahren wesentliche strukturelle Änderungen erfahren. So sind in stärkerem Maße die Gemeinden verantwortlich für die Autonomie und soziale Inklusion älterer und behinderter Menschen. Diese Transformation erfordert grundsätzliche Änderungen der Sozialberatung. Zur Begleitung dieser Veränderungsprozesse nimmt Praxisforschung eine wichtige Rolle ein. Der Beitrag wirft einen Blick auf die zehnjährige Forschungstradition in diesem Bereich und die dahinter stehenden Werte. Er thematisiert insbesondere die Rolle der Hochschulen und verdeutlicht die Notwendigkeit der Intensivierung von Praxisforschung, die sich durch eine möglichst enge Zusammenarbeit zwischen Hochschule und lokaler Organisationen sozialer Arbeit auszeichnet.
Beitrag
Practice-oriented research in the Dutch social care field - an urgent challenge
Der pädagogische Blick (ISSN 0943-5484), Ausgabe 02, Jahr 2016, Seite 69 - 79
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Practice-oriented research in the Dutch social care field - an urgent challenge
Der pädagogische Blick (ISSN 0943-5484), Ausgabe 02, Jahr 2016, Seite 69 - 79
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