The study researches the transition of nursing students after graduating from university. It focuses on their ways of entering into a career and their career development. The survey is focused on nurses graduating in general nursing or nurse management from the Hessian universities in Darmstadt, Frankfurt und Fulda in the years 2000 to 2005. They were first asked by mail to answer a questionnaire. Those who answered were then invited to participate in focus groups to further discuss their experiences. Apart from this survey, Hessian employers (actual and potential) were interviewed by phone in reference to their experiences with and expectations of nurses with a university degree. One of the results of the study is, that nurses with a hardly known academic qualification have to develop innovative strategies to find an adequate job. This is especially difficult for those graduates who have not completed a basic nursing qualification on top of or before gaining a degree. Still, the basic nursing qualification is most important for a successful career in the traditional field of nursing. Despite the academic qualification, graduates refer primarily to nursing practice when defining their professional identity. However, working as a bedside nurse is not considered an attractive field of practice. -- Keywords: career potentials, basic nursing education, change agents, professional identity, new fields of nursing -- Die Studie untersucht den Übergang von Studium in den Beruf und die Karrieren und Karrieremöglichkeiten von hessischen DiplompflegewirtInnen. Dazu wurden die Absolventenjahrgänge 2000 bis 2005 der Studiengänge Pflege/Pflegewissenschaft und Pflegemanagement der hessischen Fach-/Hochschulen Frankfurt und Fulda und der Evangelischen Fachhochschule Darmstadt befragt. Mit Hilfe eines versandten Fragebogens und der anschließenden Diskussion in Focus Groups wurden die Wege in den Beruf und die Erfahrungen der Studierenden erschlossen. Darüber hinaus wurden aktuelle und potenzielle Arbeitgeber zu ihren Erfahrungen mit und Erwartungen an akademisch qualifizierte Pflegekräfte befragt. Die Ergebnisse zeigen, dass eine eher unbekannte Berufsgruppe innovative Strategien der Berufseinmündung benötigt. Vor allem die AbsolventInnen ohne ein Pflegeexamen können sich dieser Strategien aber nicht bedienen. Eine wichtige Rolle für eine geglückte berufliche Einmündung in traditionelle Betätigungsfelder der Pflege spielt eine Examinierung in einem Pflegeberuf. Trotz Akademisierung erweist sich die berufliche Pflege insgesamt als primärer Bezugspunkt zur Ausbildung einer Identität. Gleichzeitig wird die direkte Pflege nicht als ein attraktives Betätigungsfeld wahrgenommen.
Beitrag
BuBI: Berufseinmündungs- und Berufsverbleibstudie Hessischer PflegewirtInnen
Pflege & Gesellschaft (ISSN 1430-9653), Ausgabe 3, Jahr 2008, Seite 215 - 233
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BuBI: Berufseinmündungs- und Berufsverbleibstudie Hessischer PflegewirtInnen
Pflege & Gesellschaft (ISSN 1430-9653), Ausgabe 3, Jahr 2008, Seite 215 - 233
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