Clinical practice needs clinical research that reflects the consequences of professional clinical practice systematically. This paper aims to discuss pivotal terms and concepts for the appraisal of consequences of clinical interventions. Efficacy or effectiveness relate to the group of desirable effects of a clinical intervention. Effect means the consequences of an intervention that are related in a causal way. The prove of effects needs the prove of a causal nexus among intervention and outcome, most appropriately by means of a randomized-controlled trial. Efficacy relates to effects under ideal conditions, effectiveness relates to effects under routine care conditions. From an epidemiological perspective, the term effect represents either the result of a cause, or an effect measure. From a social sciences perspective an effect represents the difference between parameters from different populations, without necessarily referring to proves of causation. Benefit means the positive result of an intervention in routine care with regard to important goals of the intervention in specified populations, both with regard to positive effects and by weighing also negative consequences of the intervention (riscs). Success does not require the prove of a causal relationship between intervention and outcome. From the author´s view it relates to the documented appraisals of separate relevant outcomes or of a general appraisal of different relevant outcomes, that are being attributed towards a clinical intervention and interpreted as an effect of the intervention, using a specified perspective (e.g. patient, caregiver). Outcome is a general term comprising the consequences of an intervention and other expositions. Central ordering dimensions of these terms and concepts are the assumed or proved causal relationships between intervention and outcomes, the valence of outcomes and the significance of patient orientation.
Keywords
efficacy, effectiveness, effect, benefit, outcome, success
Die Praxis der gesundheitsbezogenen Versorgung bedarf einer klinischen Forschung, die basierend auf einer konsequentialistischen Grundorientierung die Folgen des professionellen Tuns systematisch reflektiert. Dieser Beitrag zielt darauf, zentrale Begrifflichkeiten und Konzepte für die Bewertung der Folgen von Behandlungen bzw. therapeutischen Interventionen zu reflektieren. Wirksamkeit kennzeichnet die Klasse der angestrebten positiven Wirkungen einer klinischen Intervention, Wirkung die kausal verstandene(n) Folge(n) einer Intervention. Der Wirksamkeitsnachweis erfordert den Beleg eines Kausalnexus zwischen Intervention und Endpunkt, der am ehesten im Rahmen einer randomisiert-kontrollierten Studie erfolgen kann. Im Englischen wird zwischen efficacy als Wirksamkeit unter idealen Bedingungen und effectiveness als Wirksamkeit unter Alltagsbedingungen unterschieden. Der Begriff Effekt steht aus epidemiologischer Sicht sowohl für Wirkung bzw. das Ergebnis einer Ursache, als auch für das Effektmaß. Aus sozialwissenschaftlicher Sicht kennzeichnet ein Effekt die Differenz zwischen Parametern aus unterschiedlichen Populationen, ohne einen belegten Wirkzusammenhang
Schlüsselwörter
Wirksamkeit, Effekt, Nutzen, Outcome, Erfolg
Beitrag
Erfolg, Effekt, Outcome, Nutzen oderWirkung?
Pflege & Gesellschaft (ISSN 1430-9653), Ausgabe 4, Jahr 2014, Seite 293 - 302
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Erfolg, Effekt, Outcome, Nutzen oderWirkung?
Pflege & Gesellschaft (ISSN 1430-9653), Ausgabe 4, Jahr 2014, Seite 293 - 302
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